Az együttműködés keretében a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) szakértő kollégái információkkal és konzultációkkal segítették a MATE településüzemeltető szakirányos és településmérnök hallgatóinak műhelymunkáját.
A támogatott projektek bemutatása:
1. BP RUST - A NYUGATI PÁLYAUDVAR ÉS A RÁKOSRENDEZŐ TÉRSÉGE
A tavaszi félév során a korábbiakban már átfogóan megismert és vizsgált területtel, a Nyugati pályaudvar és a Rákosrendező térségével foglalkoztak a hallgatók. Az alapvető cél az volt, hogy a felsőbb szintű fejlesztési elképzelésekhez is illeszkedő javaslat születhessen a terület egészére, valamint egyes részterületeire, kritikus, átalakulásra megérett fókuszpontjaira. A félév során a hatályos tervek (BP2030, TSZT stb.) megismerése, a tervezett fejlesztések (pl. a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia 2040) alaposabb feltérképezése után a Nyugati pályaudvar és a Rákosrendező teljes hosszára vonatkozó átfogó fejlesztési koncepciót és célrendszert alkottak a hallgatók, majd ezután kerültek kijelölésre a fejlesztési területek, fókuszpontok. A hallgatók ezt követően kisebb csoportokban készítettek beépítési terveket a kijelölt fókuszterületekre.
2. POMÁZ DÉLI KAPUJA 2040
A Településtervezés 1. gyakorlat feladata Pomáz város déli „városkapujának”, a HÉV-állomás tágabban értelmezett környéke és a körülötte elterülő gazdasági terület újragondolása, strukturális és funkcionális megújítása volt, alkalmazkodva a település igényeihez, lehetőségeihez, egyes fejlesztési elképzeléseihez. A félév során a hallgatók
3-4 fős csoportokban alkották meg az egymástól jellegében akár teljesen eltérő jövőképet, fejlesztési koncepciót, majd ez alapján három mestertervet. A mestertervek továbbgondolásaként kisebb részterületekre beépítési tervet és egyszerűsített szabályozási tervet is készítettek.
A tervek megalkotásánál elsődleges cél volt, hogy a fejlesztési javaslat
- mutasson rá Pomáz központi szerepkörű déli kaputérségének komplex megújulási lehetőségére,
- a XXI. századi igényeknek, urbanisztikai elveknek megfelelő, előremutató, fenntartható szemléletet képviseljen,
- funkcionálisan gazdagítsa a települést, annak érdekei mentén határozza meg a létesítendő funkciókat,
- gazdálkodjon a kijelölt és kijelölhető fejlesztési területekkel, azok esetleges megváltoztatásával,
- építsen a HÉV-állomás és az autóbusz pályaudvar központképző, infrastrukturális szerepére,
- foglalja magába az állomás és környezetének komplex megújítását,
- vegye figyelembe a HÉV megújítására vonatkozó tervezési paramétereket,
- számoljon a Pomáz déli határában távlatban létesítendő elkerülő úttal,
- integrálja az értéket képviselő funkcionális, építészeti, táji, természeti elemeket,
- lehetőleg ütemezhető legyen,
- hosszú távon reális elképzeléseket tartalmazzon.